Kennis is macht

Social media inzetten voor zakelijk gebruik? Werk dan in een zogenaamde ‘social hub’ samenstelling. Dit is een kleine groep collega’s bestaande uit medewerkers met inhoudelijke kennis en medewerkers met kennis van social media. Best of both worlds! Een social hub geeft je de kans om mensen met verantwoordelijkheidsgevoel op te leiden voor een nieuwe (dedicated) online functie. Met verschillende trainingen leid je medewerkers op tot online professionals.

Medewerkers die in contact staan met klanten via social media ‘zijn’ tenslotte jouw organisatie. Hoe zij omgaan met klanten en hoe ze vragen beantwoorden heeft invloed op jouw online reputatie. En daar moet je bewust mee bezig zijn.

Een ‘brandvoice’ en een tone-of-voice

Kijk samen met je team naar je eigen merk. Is jouw merk een ‘fun’ merk of wil je juist zakelijk overkomen? Richt je je op jongeren of juist op senioren? Los je problemen op of bied je vermaak? De zogenaamde ‘brandvoice’ (stem van je merk) moet altijd hetzelfde klinken, ongeacht het medium dat je gebruikt.

Wél kan de toon (ook wel de tone-of-voice genoemd) verschillen per medium. Op social media is een informele toon en stijl leidend. Hoewel je moet oppassen dat je niet doorslaat en té informeel wordt als dat niet past bij je organisatie.

Om de regels voor iedereen helder en overzichtelijk te hebben, is het raadzaam om brandvoice en tone-of-voice op te nemen in je huisstijlhandboek. En ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de belangrijkste aandachtspunten.

Meten is weten

Staat je social media? Dan is het verstandig om regelmatig te analyseren. Aan de hand van input van klanten kun je bijvoorbeeld veel leren over je organisatie en over eventuele verbeteringen die je door kunt voeren. Zorg ervoor dat je gesprekken vastlegt en dat je ze regelmatig evalueert. Zit je social media-team nog op de goede weg? Zijn er dingen die beter kunnen of anders moeten? En niet te vergeten: wat zijn de belangrijkste vragen of opmerkingen die klanten hebben? Kun je hier wat mee in je aanbod?

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
21 augustus 2024

De zomer zorgt niet alleen voor vreugde, maar af en toe ook voor stress. Je team is vaak onderbezet, terwijl klantvragen juist toenemen. Het uitbesteden van je klantenservice aan contact centers tijdens deze periode is daarom een slimme keuze.

Lees meer
Blink uit in klantcontact
22 april 2024

Nog iets meer dan twee maanden te gaan, en dan is het officieel zomer in ons land. De zomerperiode betekent voor veel branches topdrukte. De recreatiebranche herkent zich daar vast en zeker in. Of je nu een camping, een vakantiepark, of een …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
21 maart 2024

Het kan af en toe een uitdaging zijn om een goede klantenservice te bieden, omdat je bijvoorbeeld niet genoeg kennis en vaardigheden hebt op het gebied van klantcontact of omdat je simpelweg al druk genoeg bent.

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT