Rond Black Friday, dit jaar op 29 november, worden wereldwijd duizenden producten voor korte tijd met hoge kortingen aangeboden. Het is voor steeds meer consumenten hét signaal dat het de hoogste tijd is om groot in te slaan voor de feestelijke decembermaand. Waren het in eerste instantie de grote merken die met Black Friday over een garantstelling voor extra omzet beschikten, vandaag de dag plukken ook kleinere webwinkels de zoete vruchten van deze groeiende behoefte aan (online) deals. Ook met jouw webshop kun je eigenlijk niet meer achterblijven bij dit commerciële geweld, want de kans dat je concurrenten prominent aanwezig zijn met ijzersterke acties en torenhoge kortingen, wordt ieder jaar groter.

Oplaaiende mediageweld

In Nederland, zo blijkt uit onderzoek, doet 35% van de consumenten een aankoop tijdens Black Friday. Aangestoken door het ook hier oplaaiende mediageweld, wordt die aankoop inmiddels door ruim zestig procent overwogen. Met andere woorden: doe je met je webshop helemaal niets met Black Friday, ben je een dief van je eigen portemonnee!

Online zoekgedrag

Voorheen kwam het zoekgedrag voor de feestdagen vanaf september langzaamaan op gang. Die termijn is inmiddels aanzienlijk vervroegd: de eerste consumenten beginnen al vanaf augustus te zoeken naar items die duidelijk gerelateerd zijn aan de feestdagen. Google constateert daarnaast dat zich in het zoekvolume steeds meer pieken voordoen. De laatste jaren spelen de belangrijkste pieken zich af vanaf medio november, met uitschieters in de weken voor Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis.

Uit de onderzoeken van Google komt duidelijk naar voren dat de belangstelling voor Black Friday per jaar steeds verder toeneemt.
Joyce Alberg, Accountmanager

Zorg voor een mobielvriendelijke webshop

Uit de onderzoeken van Google komt duidelijk naar voren dat de belangstelling voor Black Friday per jaar steeds verder toeneemt. In 2018 was de piek rond Black Friday al bijna even groot als die rond Kerstmis. Een andere opvallende trend is dat het aandeel mobiele zoekopdrachten daarbij steeds groter wordt. De verwachting is dat het mobiele aandeel dit jaar op rond de zestig procent uitkomt. Dat geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat je webshop mobielvriendelijk is.

Een dedicated landingspagina

Steeds meer webwinkels, van groot naar klein, spelen op het gigantische zoekvolume rond Black Friday in door ‘Black Days’ te organiseren. Daarbij zijn ze de hele week voorafgaand aan Black Friday op alle beschikbare kanalen nadrukkelijk aanwezig met aantrekkelijke acties. Een andere goede tip is om, net overigens als Coolblue, een landingspagina in te richten waarop Black Friday centraal staat.

Nieuwsbrieven

Om optimaal van de hype te profiteren, is het verder aan te raden om specialisten op dat gebied een campagne op Google Ads te laten inrichten, bij voorkeur met een speciale promotie extensie waardoor je advertentie extra opvalt. Ook het versturen van een of meerdere speciale Black Friday nieuwsbrieven kan bijdragen aan een succesvolle decembermaand voor je webwinkel. Door lezers voorrang op andere consumenten te verlenen, bijvoorbeeld door wat tipjes van de sluier op te lichten en exclusieve deals te communiceren, verzamel je bovendien een hoop waardevolle e-mailadressen.

Bereikbaarheid voor én tijdens Black Friday

In de aanloop naar Black Friday is het tot slot raadzaam het bureau dat je website verzorgt te vragen extra bandbreedte op je server vrij te maken. Het zou tenslotte doodzonde zijn wanneer de extra toestroom aan bezoekers ertoe leidt dat het winkelwagentje op je website het op het moment suprême begeeft. Zorg er daarnaast voor dat je webwinkel vanaf half november (bij voorkeur 24/7) optimaal bereikbaar is, zowel telefonisch als per mail, chat en WhatsApp!

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
21 augustus 2024

De zomer zorgt niet alleen voor vreugde, maar af en toe ook voor stress. Je team is vaak onderbezet, terwijl klantvragen juist toenemen. Het uitbesteden van je klantenservice aan contact centers tijdens deze periode is daarom een slimme keuze.

Lees meer
Blink uit in klantcontact
22 april 2024

Nog iets meer dan twee maanden te gaan, en dan is het officieel zomer in ons land. De zomerperiode betekent voor veel branches topdrukte. De recreatiebranche herkent zich daar vast en zeker in. Of je nu een camping, een vakantiepark, of een …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
21 maart 2024

Het kan af en toe een uitdaging zijn om een goede klantenservice te bieden, omdat je bijvoorbeeld niet genoeg kennis en vaardigheden hebt op het gebied van klantcontact of omdat je simpelweg al druk genoeg bent.

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT