Succesfactor 1: Data-driven

Geen enkel bedrijf ontkomt meer aan de digitale transformatie. In dit tijdperk is data het nieuwe goud. En data is er genoeg, maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat je deze data gebruikt om het huidige service-proces te optimaliseren? Dat klinkt makkelijker dan het is, want hiervoor dien je als bedrijf niet alleen data te verzamelen, maar deze ook op een ‘slimme’ manier in te zetten. Je wordt een data-driven bedrijf en gaat met eerdere kennis optimaal inhaken op de wensen en behoefte van de klant. Dit doe je bijvoorbeeld door de klant reis volledig in kaart te brengen, waardoor je steeds meer leert over de het gedrag van jouw klant. Met deze informatie kan je nieuwe en bestaande klanten in de toekomst veel beter helpen.

Succesfactor 2: Hyper-personalisatie

Wanneer je data-driven te werk gaat, opent er ook een nieuwe deur: personalisatie. Met data heb je alle nodige inzichten in de klantreis, waarmee persoonlijke behoefte en voorkeuren steeds duidelijker naar voren komen. Deze informatie komt goed te pas, want zo kan je gaan personaliseren. Personalisatie betekent voor een bedrijf: meer conversie, meer loyale klanten én een klant die zich gehoord, betrokken en gewaardeerd voelt. Vice versa, krijgt een klant middels personalisatie precies het juiste aanbod op het juiste moment en er wordt op zijn behoefte ingespeeld. Dat uit zich op zijn beurt in een hogere klanttevredenheid.

Een goed voorbeeld daarvan, vindt men in marketing automations. Bijvoorbeeld via een software zoals Hubspot, Hiermee creëer je geavanceerde, doelgerichte workflows. Ieder gefocust op specifieke segmenten binnen jouw doelgroep. Zo bepaal je precies wie er wanneer in jouw workflow wordt opgenomen.

Succesfactor 3: Efficiënter en effectiever

De wereld van vandaag is enorm snel. De klant is er inmiddels aan gewend om met een druk op de knop alle informatie tot zijn beschikking te hebben. Kan dat niet? Dan zal de klant ongetwijfeld overstappen naar een concurrent waarbij dat wél kan. Richt je klantprocessen daarom efficiënter en effectiever in. Zorg bijvoorbeeld voor minimale wachttijden, voldoende contactopties en dat je altijd genoeg klantcontactexperts tot je beschikking hebt om klantvragen op te vangen.

Download onze gratis gids

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Download de gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

Vul het formulier in en ontvang de gids binnen vijf minuten in je mailbox.

  • Direct toepasbare tips
  • Begin intern en win extern
  • Echte eye-openers voor een vliegende start

Succesfactor 4: Consistentie en afstemming

Ondanks dat er tal van kanalen en mogelijkheden zijn voor de klant om contact met jou op te nemen, is het belangrijk voor de klant om via elk kanaal en elk contactmoment hetzelfde gevoel over te houden aan de interactie. Blijf consistent aan jouw merk. Dat betekent dat je altijd dezelfde stijl toepast en consistent dezelfde communicatiestijl aanhoudt. Wel stem je de mate van contact af op het gebruikte kanaal. Zo kun je het bijvoorbeeld op live chat kort en bondig houden, maar treed je via WhatsApp wat meer in detail.

Succesfactor 5: focussen op competenties en kwaliteiten

Om succesvol te worden en te blijven, is er nog één essentiële succesfactor om jouw succes te garanderen. Je hebt mensen nodig met adequate kennis en die over de vaardigheden beschikken om jouw klantinteractie naar een hoger level te tillen. Ofwel: de juiste mensen op de juiste plek. Jouw klantenservicemedewerkers maken aan het eind van de dag hét verschil tussen een negatieve of positieve klantervaring. Medewerkers moeten niet alleen de processen nauwkeurig kunnen volgen, maar ze zullen ook empathisch en gemotiveerd moeten zijn om de klant echt verder te helpen. Maak daarom tijdens een sollicitatieprocedure heel helder voor jezelf wie je precies zoekt. Dat draait niet langer alleen om iemand zijn CV en ervaring, maar juist ook om persoonlijkheid, drijfveren en wat iemand motiveert om in dit vak te treden.

Conclusie

In dit digitale tijdperk is de consument aan zet: hij kiest hoe hij contact opneemt met jouw bedrijf en is bovendien erg kritisch als dit contact niet volgens zijn wensen verloopt. Wij somden de 5 succesfactoren voor een optimale klantinteractie voor je op. Samengevat, draait alles vandaag om persoonlijke, efficiënte en effectieve interactie tussen klant en bedrijf. We hopen dat je we je op weg hebben geholpen met deze tips en wensen je veel succes met het optimaliseren van je klantinteractieprocessen. Heel veel succes toegewenst!

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
15 februari 2024

Kwalitatief klantcontact is essentieel bij succesvol ondernemen. Tijdens klantinteracties maak je namelijk hét verschil door direct resultaat, flexibiliteit, een luisterend oor en meer te bieden. Je klant voelt zich hierdoor écht begrepen en zal zich sneller verbonden voelen met jouw bedrijf …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
24 augustus 2023

Voor veel ondernemers klinkt het uitbesteden van hun klantenservice als een ideaal, maar spannend scenario. Je draagt tenslotte al het contact met jouw klanten, en daarmee een groot deel van de algemene klant …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
13 juli 2023

In dit zevende item van ‘Siem helpt je verder!’ sta ik stil bij de vraag: “hoe helpt DIRECT Klantcontact in jouw klantproces?”. Ik neem je mee in hoe wij een efficiënt klantcontactproces …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT