1. Zorg dat je de juiste mensen aanneemt

Dat klinkt als een open deur. En toch gaat het daar vaak mis, bij het aannemen van mensen. Door de krapte in de arbeidsmarkt, wordt er dan te snel een keuze gemaakt. Onze tip: onderschat deze functie niet. Als je mensen opleidt waar de capaciteit, passie of de affiniteit niet in aanwezig zijn, dan kun je energie en informatie aanbieden tot je een ons weegt, maar dan krijg je het er niet uit. Wees kritisch aan de voorkant, zodat je aan de achterkant succes kunt ervaren. Vind je de juiste mensen niet? Besteed je klantenservice dan (tijdelijk) uit.

2. Kies de juiste opleidingsvorm

Deze situatie herken je vast: dat je veel tijd steekt in je mensen en dat ze uiteindelijk toch merken dat de materie niets voor ze is. Ze maken een andere keuze en gaan weg. Dat kan ook te maken hebben met dat de training die je biedt niet aanslaat. Dan volgt iemand bijvoorbeeld een klassikale training terwijl die medewerker daar helemaal geen baat bij heeft omdat hij de stof veel beter oppikt als hij een e-learning volgt. Heb daar oog voor, dan matchen medewerker en opleiding beter en heb je meer kan op duurzaam succes. Om je alvast op weg te helpen delen we graag 3 manieren waarop DIRECT Klantcontact haar (nieuwe) medewerkers opleidt.

3. Kijk ook naar soft skills

Soft skills, tegenwoordig ook human skills genoemd, zijn ónmisbaar voor deze functie. Iemand kan communicatief vaardig zijn en perfect opgeleid voor de baan, maar als iemand niet in staat is om empathisch te zijn, dan wordt het niets. Daar zijn veel voorbeelden van. in de praktijk. Je moet ook bestand zijn tegen gesprekken vol weerstand en om kunnen gaan met verschillende emoties en bovendien snel kunnen schakelen. Dat vraagt echt wel om passie voor het vak, en om oplossingsgericht en servicegericht bezig zijn. Dat kan én wil niet iedereen.

4. Besef dat het een uitdagende functie is

We merken soms dat men het gevoel heeft dat dit een relatief gemakkelijke baan is, werken bij een call- of servicecenter. Dat is niet waar. De juiste mensen op de juiste plekken zetten, met oog voor continuïteit omdat de functie niet als doorgroeibaantje wordt gezien, is een vak apart. Een vak dat om kennis, kunde en doorzettingsvermogen vraagt. Niet voor niets hanteren we de 5 A’s voor een goede gespreksstructuur in jouw klantenservice.

5. Investeren in medewerkers is het beste dat je voor klanten kan doen

Luk het je zelf niet om je mensen op de best passende manier op te leiden? Besteed dit dan uit. Door bij je eigen kernactiviteit te blijven leg je de vinger op de juiste plek. Benieuwd naar hoe wij het aanpakken? Neem contact met ons op. We zijn er voor je.

Maak kennis met onze kennisbank.

Blink uit in klantcontact
23 november 2023

De dagen zijn steeds korter en kouder aan het worden. Voor veel mensen betekent dat lekker de knusheid en warmte binnenshuis opzoeken. Voor bedrijven in de installatiebranche is dit ook het moment om te …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
19 oktober 2023

In een eerder blog hebben we het uitgebreid gehad over de kansen van ChatGPT met betrekking tot de klantenservice. Voor de live-gang van ChatGPT, de AI chatbot van OpenAI, werd er al gesproken over de kansen en …

Lees meer
Blink uit in klantcontact
20 juli 2023

In dit twaalfde item van ‘Siem helpt je verder!’ sta ik stil bij de vraag hoe je je gesprekken kunt beoordelen. Ik neem je mee in hoe wij dit binnen DIRECT Klantcontact oppakken, samen met onze …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT