Weten wat er speelt

Bij DIRECT Klantcontact zijn we ervan overtuigd dat we als organisatie veel meer succes kunnen behalen als onze medewerkers met plezier naar hun werk gaan. Je krijgt tenslotte energie en motivatie van het werken op een plek waar je het naar je zin hebt, waardoor je op je opperbest aan de slag kunt. We proberen daarom altijd mee te denken met onze medewerkers en houden empathie hoog in het vaandel. Toch weten we goed dat er altijd wat te verbeteren valt. En om iets te verbeteren, moet je eerst goed weten wat er verbeterd moet worden. Je kunt dat dan specifiek rond gaan vragen, maar het is eigenlijk belangrijker om precies te weten wat er op het moment speelt bij je medewerkers. Zo kun je veel beter met hen meedenken. Daarom hebben we een medewerkerstevredenheidsonderzoek, oftewel MTO, door een externe partij laten uitvoeren. Deze objectieve partij was Fan Factory.

Afspraak is afspraak

Na deze powersessie en het nogmaals buigen over de antwoorden, konden we al onze opgedane inspiratie in de praktijk gaan brengen. We willen graag dat onze medewerkers zich gehoord voelen door de organisatie, en zijn daarom meteen een actieplan gaan opstellen om hun wensen tegemoet te komen. Dat betekende veel nieuwe en frisse initiatieven in het leven blazen, maar wel altijd met de haalbaarheid ervan in het achterhoofd. Afspraak is bij ons namelijk afspraak en we willen niet iets enthousiast van de daken schreeuwen, wat we vervolgens niet kunnen nakomen. Ook dat zorgt ervoor dat medewerkers zich gehoord voelen.

Een frisse blik

Tijdens de uitvoering van ons MTO, hebben onze medewerkers 65 inhoudelijke open vragen beantwoordt. Zo is er gevraagd naar het werkplezier binnen de organisatie en hoe dit intern, maar ook door medewerkers zélf vergroot kan worden. Er was dus veel ruimte voor eigen inbreng, wat ons een scherp beeld gaf van de wensen en de werkwijze van onze medewerkers. Om dat beeld extra scherp te krijgen, is er een aansluitende powersessie gehouden met Fan Factory. Tijdens deze powersessie hebben we ingezoomd op alle binnengekomen antwoorden, en hebben we gekeken naar wat wij precies kunnen verbeteren en wat er al goed gaat. Zo’n externe blik geeft een hele frisse kijk op zaken zoals bijvoorbeeld de interne communicatie. Tijdens het uitvoeren van een MTO leer je dus niet alleen veel van je medewerkers, maar ook veel van de nieuwe kijk op je organisatie.

Tijdens het uitvoeren van een MTO leer je niet alleen veel van je medewerkers, maar ook veel van de frisse kijk op je organisatie.
Marjolein Cornelisse, Marketeer

Stappen zetten

Wat belangrijker is dan initiatieven organiseren, is het uitvoeren ervan. Vanuit het actieplan is daarom een werkgroep opgezet die zich inzet voor het enthousiasmeren van álle collega’s. Die werkgroep heet ‘Blijf nog even hangen’ en hieruit is onder andere een persoonlijk opleidingsplan gelanceerd, een optie om een fiets te leasen opgesteld en een simulatiespel ontwikkeld om sollicitanten een beter beeld te geven van de functie. Deze initiatieven zorgen voor persoonlijke voldoening en plezier. Onze collega’s in Suriname worden niet vergeten. Er wordt namelijk deze maand nog samen met onze partner Gateway, een hub opgezet in Suriname. Hier kunnen onze Surinaamse collega’s samen komen en fysiek begeleid worden door de splinternieuwe teamleider Lucille Grootfaam. Lucille is een gewaardeerde collega die een aantal jaar geleden is begonnen als klantcontactmedewerker en binnen DIRECT Klantcontact is doorgegroeid tot teamleider. Zo zie je dat we ook internationaal onze medewerkers hopen te binden en te horen.

Conclusie

Het uitvoeren van een MTO is voor ons een must geweest om met onze spreekwoordelijke benen op de grond gezet te worden en te weten wat er werkelijk speelt bij onze collega’s. Tegelijkertijd is het een bron van motivatie en inspiratie geweest. Wij waarderen alle inzichten die Fan Factory ons met haar MTO gebracht heeft en we laten hen dan ook aan het eind van het jaar opnieuw een MTO uitvoeren bij ons. En dat werd nog maar eens extra bevestigd toen er tijdens het lanceren van de initiatieven een fantastisch bericht binnenkwam: onze medewerkers hadden hun baan bij DIRECT Klantcontact met een 8,0 gemiddeld beoordeeld! Dat houdt in dat we officieel een keurmerk hebben ontvangen voor De Beste Werkplek, met maar liefst twee sterren. Dat geeft ons niet alleen een enorm gevoel van trots en waardering, maar ook nog meer motivatie om volgend jaar die derde ster te behalen.

Maak kennis met onze kennisbank.

Dit zijn wij
24 mei 2024

Afgelopen week was het de Nationale Klantcontact Week. Een fantastische week waarin onze hardwerkende klantadviseurs centraal stonden en even flink in het zonnetje gezet werden. We nemen je mee in hoe wij deze mooie week hebben gevierd…

Lees meer
Dit zijn wij
22 februari 2024

We hebben geweldig nieuws! DIRECT Klantcontact heeft namelijk voor het tweede jaar op rij het keurmerk voor De Beste Werkplek mogen ontvangen van Fan Factory. Dit jaar hebben we zelfs 3 van de 3 bijbehorende sterren weten te behalen! …

Lees meer
Dit zijn wij
21 september 2023

Elk bedrijf krijgt er in zekere mate mee te maken: personeelsverloop. Relatief gezien is er een hoog personeelsverloop in de klantcontact branche. Niet alleen kan dit een uitdaging zijn voor het binden van werknemers, maar ook brengt het een …

Lees meer
Dubbel uitblinken? Focus volledig op je vak, terwijl wij jouw klantenservice laten stralen.
Ontdek jouw oplossing
Bellen Bel DIRECT